Sun Ferry – Hyvä luottamussuhde tekee telakkayhteistyöstä toimivaa

Helsingissä liikennöivä Sun Ferry Oy huollattaa aluksiaan Teijossa sijaitsevalla telakalla jo toisessa polvessa. Millog-yhtiöihin kuuluva Millog Marine & Power Oy teki laajat muutostyöt ”bilelaiva” M/S Emmaan ja vuodesta 1952 Kauppatori–Suomenlinna-välillä operoinut M/S Suokki sai sen jälkeen telakalla uutta maalipintaa kylkiinsä.

”Ennen kaikkea hyvä luottamussuhde on se, mikä tekee yhteistyöstä toimivaa. Mitä Millog Marine & Power lupaa, se pitää.”Teemu Tassberg, tekninen johtaja ja hallituksen pj.

Sun Ferry aloitti yhteistyön Teijossa sijaitsevan telakan kanssa 1990-luvun alkupuolella, ja on pitänyt sitä hovihankkijanaan, vaikka telakan omistussuhteet ovat vaihtuneet. Nyt jo vuosikausia yhteistyökumppanina on ollut Millog Marine & Power.

– Mitä Millog Marine & Power lupaa, se pitää. Yhteistyö toimii kaikin puolin, tarjouspyyntöihin vastataan ripeästi, sopimusneuvottelut ovat sujuvia ja aikataulut pitävät. Arvostamme sitä, että Millog Marine & Power käyttää kotimaista työvoimaa, joka on tullut meille tutuksi, joten kommunikointi työntekijöiden kanssa on helppoa.

Joskus Tassberg pyytää tiettyä työntekijää tiettyyn hommaan – toiveet pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan.

– Hinta ei ole edullinen, mutta se on palveluihin nähden kohdillaan. Mikäli hinnat pysyvät kilpailukykyisinä ja laivamme pysyvät liikenteessä, käytämme varmasti jatkossakin Millog Marine & Powerin palveluja.

Pinnan alta voi löytyä yllätyksiä

Sun Lines Oy ja Sun Ferry Oy harjoittavat omistamillaan kolmella aluksella risteily-, tilaus- ja linjaliikennettä. M/S Suokki ja M/S Tor kulkevat ympärivuotisesti, ja viihdekäyttöön rakennettu M/S Emma liikennöi keväästä syksyyn.

Millog Marine & Power on tehnyt M/S Emmaan isoja muutoksia. Millog Marine & Powerin projektipäällikkö Kalle Pelli kertoo, että ”hupialus” tuotiin aluksi laituriin, jossa alettiin purkaa sisätilojen pintamateriaaleja. Sitten alus vietiin kuivatelakalle, missä purku- ja putkityöt jatkuivat. Lisäksi Emmaan vaihdettiin muun muassa apu- ja pääkoneita ja ulkopintoja maalattiin. Näkyvin muutos oli peräkannen pidennys, joka toi lisää tilaa asiakaskäyttöön. Helsinkiin alus palasi noin 2,5 kuukauden jälkeen.

Tassbergin mukaan projekti sujui pääasiassa hyvin, vaikka muutoksista ei teetetty etukäteen tarkkoja piirustuksia. Hän suunnitteli toteutusta paikan päällä tekijöiden kanssa. Verhoilua ja viimeistelyjä jatkettiin rauhassa kotisatamassa, sillä koronan takia asetetun laulu- ja tanssikiellon takia ei kauden aloitusajasta ollut tarkkaa tietoa. Emman jälkeen telakalle tuotiin iäkäs M/S Suokki ja suunnitelmana oli hiekkapuhaltaa pois kaikki vanhat maalikerrokset. Kerrosten määrä yllätti, joten telakoinnin aikana työstä saatiin valmiiksi kolmasosa. Loput pinnoista huoltomaalattiin.

”Millog Marine & Powerilla on pienen telakan joustavuus, mutta kaikki toimii yhtä hyvin kuin isollakin telakalla.”

– Pystyimme tarkastamaan aluksen rungon kunnon sekä saimme näkemystä siihen, mitä ensi kerralla tehdään. Kaikki meni hyvin. Aina projekteissa jotain kehitettävää on, mutta viestimme paljon telakkamestarin kanssa, eikä asioita ole ikinä selvittämättä jäänyt, Tassberg tuumii.

Telakalle tullaan etäisyyksien takaa

Projektipäällikkö Pellillä on kokemusta telakoista niin asiakkaan kuin telakkahenkilöstönkin puolelta. Millog Marine & Powerin kirjoilla hän on ollut yli vuoden päivät. Teijossa hän muistaa asioineensa ensimmäisen kerran vuonna 1997 varustamo Alfons Håkans Oy:n palveluksessa. Hän on toiminut erilaisissa rooleissa niin ulkomaisissa laivanrakennusprojekteissa kuin aluksissa Pohjanmerellä ja maissa. Pellin mielestä Millog Marine & Powerin telakka on kehittynyt vuosien aikana todella paljon.

– Se on nykyaikainen ja sitä kehitetään edelleen. Millog Marine & Powerilla on pienen telakan joustavuus, mutta kaikki toimii yhtä hyvin kuin isollakin telakalla, hän kehuu.

Myös toimitusjohtaja Pasi Määtän mielestä Millog Marine & Powerille on erityisen tärkeää palvella asiakkaitaan hyvin. Hän kertoo, että Teijoon ajetaan aluksia pitkien matkojenkin takaa.

– Hailuodon lautta käy täällä säännöllisesti ja Kemi–Tornion alueelta tulee satamahinaajia. Suomenlahdella asiakkaita riittää ihan itäkolkkaan asti, Ahvenanmaata unohtamatta. Asiakkaiden joukossa on niin kaupallisia toimijoita kuin valtion omistamia yhtiöitä.

Määtän mukaan yrityksessä työskennellään tarvittaessa vuoden jokaisena päivänä ja vuorokauden jokaisena tuntina. Turvallisuusselvitetyn henkilöstön ammattitaito on kova ja pitkät yhteistyökumppanuudet tuovat lisää joustavuutta.

– Näen telakan tulevaisuuden valoisana. Uuden omistajamme myötä jatkuvuutemme on turvattu ja voimme tarjota asiakkaillemme entistä laajempia palvelukokonaisuuksia, hän kertoo.